EFFEKTIVE MOBILVANER: De unge tager os alvorligt, når vi tager dem alvorligt!
Debatten om mobilforbud er forfejlet. Vi taler for meget til de unge, om de unge, og alt for lidt med dem! Et forbud vil ikke genere sunde mobilvaner – det vil ligeværdig debat og rammeaftaler. Vi snyder dem for værdifuld læring og indsigt, der kan gøre dem til bevidste digitale forbrugere.
af Thomas Pape, stressrådgiver og mentaltræner for studerende og unge ansatte. Forfatter til ‘Reboot dine digitale vaner’.
Giv de studerende sunde mobilvaner uden forbud
Som underviser er man typisk optaget af, hvordan man kan opstille regler for brug af mobiltelefoner og computere i undervisningssituationen. Ofte udmunder sådanne overvejelser i, at man har et regelsæt, der forbyder brug af mobiltelefon i klasseværelset, og sikkert også regler for, at man ikke må åbne Facebook og Youtube i undervisningsrummet.
Vælger vi forbuddet, fravælger vi bevidsthed og samarbejdet om digitale vaner
Det er fornuftigt for underviseren at have disse regler, og det er svært for studerende at argumentere imod dem, derfor bliver de ofte hurtigt vedtaget. På den måde bliver læringssituationen fri for forstyrrelser – eller gør den?
Problemet kan være, at når de studerende sidder på bagerst række, eller bliver sendt ud i grupper, hvor deres aktivitet ikke kan overvåges, brydes reglerne. Det ødelægger de gode intentioner, og slår ned i de studerende koncentrationsevne, og derved også udbytte af undervisningen.
Det interessante er derfor: Hvordan kan man sælge ideen om gode digitale vaner til de studerende – uden at lave forbud?
Vi glemmer den ligeværdige debat om mobilen i klasseværelset
Gennem mere en 7000 timers samtaler med unge studerende har jeg erfaret, at unge er meget ambitiøse. De har et stort ønske om at lykkedes, både fagligt og socialt, og de er motiverede for forandring – hvis forandringen er meningsfuld for dem.
Hvilket i denne kontekst vil sige, hvis de er bevidste om, hvad de får ud af at følge et regelsæt om digital adfærd – så er de villige til at ændre vaner radikalt.
Desværre har de unge i årevis hørt de voksne sige, at deres forbrug er alt for stort, og at de skal lægge deres telefoner væk. I folkeskolen blev mobilerne låst inde i et skab eller lagt i en kurv på kateteret.
Når de bliver elever på gymnasiet eller studerende på de videregående uddannelser, husker de mest, at det var irriterende, og glæder sig over, at de nu er fri for den manøvre.
Sådan faciliteres den konstruktive debat om mobilvaner
En konstruktiv dialog om digitale vaner understøttes særligt af 3 punkter.
- Skab bevidsthed og anerkend, inddrag og brug deres viden!
- Fokuser på deres gevinster og udbytte ved gode vaner!
- Vær rolle- og adfærdsmodel!
1: Skab bevidsthed og anerkend, inddrag og brug de unges viden handler om, at betragte dem som eksperter på deres eget liv. Hvordan bruger de mobilen, hvordan oplever de at blive påvirket, når der er mobiltelefoner i klassen? Hvordan er deres forhold til deres mobiler i fritiden? Bruger de mobil telefonen, mens de laver lektier? Og til hvad? Oplever de nogen gange mobilen som forstyrrende, fx for deres læring? Og hvornår?
Sover de med deres mobil? Har de aftaler med dem selv om deres brug af mobil? Hvordan bruger de deres mobiler i deres familier? Har de regler om brug derhjemme?
Vær nysgerrig, og suppler gerne med dine egne fortællinger. Er dine mobilvaner altid gode og sunde?
2: Netop i fokuseringen på de studerendes gevinster fødes deres motivation. Hvordan og hvorfor kan det give mening for den enkelte at se på sine mobilvaner?
Netop i denne tilgang er også muligheden for at foregribe og aflive deres modstand og forsvar. Der er gevinster at hente, og gevinster der er vigtige for dem at indkassere.
3: Grundstenen i den ligeværdige debat hviler på, at du ikke fremstår som en alvidende voksen. Du bidrager til projektet. Du er både rollemodel og adfærdsmodel.
Dine problematikker og tanker er også værd at dele. Hvor fejler du, og hvordan er det som underviser at kigge ned over rækkerne og se, at nogle deltagere er tjekket ud? Ligesom det selvfølgelig er vigtigt, at hvis mobilen skal ligge i tasken, så gælder det selvfølge alle i lokalet, både studerende og undervisere.
Det er vigtigt for de studerende at mærke, at der er tale om fælles spilleregler og ikke regler møntet på dem.
Kig lige indad og spørg dig selv
Hvordan har du tidligere været i dialog med dine studerende om brug af mobiler? Var du i dialog eller havde du en monolog?
Vi havde succes med den ligeværdige dialog i den 2.g. klasse vi underviste i vores projekt om digitale vaner. Vi var overraskede over, hvor stor indsigt de havde i deres egne udfordringer, og hvor nysgerrige og motiveret de faktisk var for at arbejde med sundere og bedre mobilvaner.
Vi anbefaler altid ligeværdig debat. Når vi tager dem alvorligt, så tager de også os alvorligt.
De åd alle vores metoder og udfordringer med nye mobilvaner
Det var faktisk nemt at få lov til at gribe ind i de unges mobilvaner. For vores ”salgsarbejde” var præcist planlagt, til at ramme de unges behov og udfordringer.
Vi spurgte blandt andet:
- Vil det være interessant for dig, at få metoder til at styrke din koncentration?
- Vil du være med på at ændre søvnvaner, hvis du modsat får mere energi og kan holde fokus længere dagen efter?
- Vil du være klar på at bruge din telefon mere strategisk, hvis du i stedet kan se, at du er hurtigere færdig med lektier og forstår dem bedre?
Vi havde ikke én elev der sagde nej tak til at høre mere, om hvad vi kunne tilbyde dem af nye mobilvaner.
Få adgang til alle metoderne og hele Reboot-modellen
Vores årelange erfaring med unges mobilvaner og vores systematisering af 4 ugers indsatsen på Århus Statsgymnasium, er samlet i bogen Reboot dine digitale vaner, der udkommer i oktober 2018.
Tilkøb af lærervejledning og alle materialerne – Plug & Play
Samtidig har vi samlet en stor lærervejledning, der kan tilkøbes. I pakken får du alle materialer du skal bruge i løbet af de fire uger, lige til at printe. Om kort tid kan du læse om hele pakkens indhold.
Du kan sikre dig bogen og forudbestille ved at skrive til thomas@spine.dk. Så får du samtidig adgang til 7 video interviews med førende forskere og eksperter, der uddyber hvordan vi skaber gode digitale vaner til unge.