Inspiration

mobilforbud

Mobilforbud i på uddannelserne er uambitiøst! (Disse metoder har større effekt)

Et mobilforbud på uddannelserne og i klasserummet er alt uambitiøst og har lige så stor effekt, som når vi tisser i bukserne og varmer os lidt – inden vi igen fryser. Problemet er, at der ikke skabes bevidsthed, læring eller debat om  brugen af digitale devices, når vi presser forbud ned over de unge.

af Thomas Pape, stressrådgiver og mentaltræner for studerende og unge ansatte. Forfatter til ‘Reboot dine digitale vaner’.

Thomas Pape

Jeg undskylder for en lille smule ‘knas’ på lyden på forhånd. Det kommer kun få gange. 

I bogen ‘Reboot dine digitale vaner’ påviser jeg, at mobilforbud ikke er nødvendigt.

I bogen Reboot dine digitale vaner påviser jeg, hvor “nemt” det er at lave positive adfærdsændringer i forhold mobiladfærd hos unge. Uden et mobilforbud. Forskningen støtter bogens metoder og resultaterne og elevernes udtalelser taler for sig selv.

Der er ikke belæg for mobilforbud – kun hvis man vil have en hurtig (kort) sejr

Jeg forstå 100 % præmissen for et mobilforbud i undervisningen og når de unge færdes på skolerne. Men vi lukker øjnene for at digitaliseringen er kommet for at blive. Det bliver alt for følelsesladet og for meget FOR eller IMOD digitale devices når vi debattere unges digitale vaner.

Og et totalt digitalt forbud sker jo alligevel ikke virkeligheden. Der er så meget undervisning, hvor det giver mening at inddrage de unges telefoner og computere. Men ja, de skal ikke bruge den hele tiden. Det er tid til at være langt mere bevidst, strategisk og tilpasses til de forhold de unges undervises under.

Andre læser: MYTE: Unge vil ikke ændre mobilvaner

Vi bør hæve os over primitiv forbud overfor unge og være klogere

Vi bryster os af i Danmark, at vi har dialog, inddragelse og tager beslutninger på rationelle og ordentlige bevæggrunde. Hvorfor så sparke os tilbage til 1950’erne, hvor kun læreren vidste bedst. Tryk avler modtryk. Prøv at slukke internettet på en skole. Ca. 20 minutter efter har modtrykket fra eleverne gjort, at de har skaffet sig adgang internettet igen.

Det nemmest er lave forbud, det sværeste er at sende unge godt videre i livet

Hvis man ønsker hurtig og effektiv lærerstyring af undervisningtiden, er en kurv til alle mobiler en klar fordel og nem at udføre. Men hvis man ønsker lidt mere kød på unges mentale styrketræning i form af gode vaner, så bliver vi nødt til at inddrage dem, puffe til deres vaner, deres tankegang og gå i øjenhøjde med dem.

Hvem holder dem i hånden i gymnasiet, på Uni eller videre i livet?

Vil vi have kloge, reflektere og kritiske unge, så er forbud ikke vejen frem. Det giver i bedste fald bevidstløse unge, der bare retter ind og ikke evner at reagere på deres mentale og psykiske signlaer, hvis de mistrives eller har brug for f.eks. at tilvælge dyb koncentration i en længere periode.

Værst af alt, så fratager vi dem evnen til at tænke selv og tage gode og fornuftige beslutninger og efterlader dem følelsen af, at være forkert og ikke god nok. Noget eleverne fra 2.g på Århus Statsgymnasium desværre bekræftede os i.

“Jeg troede, I bare kom og slog os i hovedet”

En udtalelse fra en elev, der var skeptisk inden vi startede vores 4 ugers “gode digitale vaner” forsøg på Århus Statsgymnasium i foråret 2018. Han havde hele hans skolegang i folkeskolen fået at vide, at “eleverne ikke kunne styre deres digitale vaner”, “at de gjorde det for dårligt” og “det sejler for dem”. Kort sagt, han var allergisk overfor bedrevidende voksne, (Der forøvrigt heller ikke kan styre deres mobilvaner).

Så hans skepsis til vores forsøg var 100 % berettiget. Men efter 30 minutters introduktion var der INGEN af de 24 elever, vi skulle teste vores metoder af på, der ikke sagde VI ER PÅ, DET BLIVER FEDT.

Så du dette: Unge savner bedre søvnvaner – Sådan hjælper du dem

Nøglerne til bedre digitale vaner

Vi testede de unge før, under og efter de 4 ugers adfærdsdesign af nye mobilvaner. Vi afsluttede med en 3 timers workshop inkl. flere fokusgruppe interviews og deres holdning til successen var klar:

  • I talte i øjenhøjde til os og viste at det var vigtigt for jer at vi lykkes.
  • I forholdte jer også til vores dagligdag og privatliv udenfor klasseværelset.
  • I fortalte, hvad vi kunne opnå, ved at ændre vores vaner. I gav os en gulerod at jagte. PRIMÆRE GRUND TIL SUCCES.
  • I fortalte, at I også selv lavede fejl og brugte telefonen forkert nogle gange.
  • I testede os, så vi kunne se resultaterne og det øgede vores motivation.
  • I lærte os, at evaluere de tilbagefald vi havde, så vi havde lyst til at fortsætte og prøve igen.
  • Der var ikke af skyggen af forbud, kun muligheder. Men det var så åbenlyst og så godt “solgt” af jer, at det var dumt, hvis vi ikke brugte metoderne.

Få adgang til alle metoderne og hele Reboot-modellen.

Vores årelange erfaring med unges mobilvaner og vores systematisering af 4 ugers indsatsen på Århus Statsgymnasium, er samlet i bogen Reboot dine digitale vaner, der udkommer i oktober 2018.

Tilkøb af lærervejledning og alle materialerne – Plug & Play

Samtidig har vi samlet en stor lærervejledning, der kan tilkøbes. I pakken får du alle materialer du skal bruge i løbet af de fire uger, lige til at printe. Om kort tid kan du læse om hele pakkens indhold.

Du kan sikre dig bogen og forudbestille ved at skrive til thomas@spine.dk. Så får du samtidig adgang til 7 video interviews med førende forskere og eksperter, der uddyber hvordan vi skaber gode digitale vaner til unge.

mobilvaner